Forums Power BI Saknar funktioner i diagram

  • This topic has 3 replies, 2 voices, and was last updated 2023-01-25 16:45 by Niklas.
Viewing 3 reply threads
  • Author
    Posts
    • #214395
      Jennie Svanström
      Participant

      Hej,

      Jag vill sortera mina värden i ett stapeldiagram för att se vilken kategori som har högst värde, men får endast upp alternativen Exportera data, visa som tabell, ta bort eller Aktuellt när jag markerar diagrammet. Hur kommer det sig? Denna funktion är viktig när jag har många kategorier och det är svårt att visuellt se det högsta värdet eller om jag har behov av att sortera kategorier i bokstavsordning m.m.

      Mvh,
      Jennie

    • #215620
      Niklas
      Keymaster

      Hej, Jennie!

      Kan det vara så att du har valt ett grupperat stapeldiagram och inte ett vanligt?

      Med det vanliga bör du kunna sortera!

       

      /Niklas på Learnesy

       

    • #215911
      Jennie Svanström
      Participant

      Hej,

      Tack för ditt svar! Det ska gå att sortera oavsett om det är ett enkelt eller grupperat stapeldiagram. Jag fann dock problemet precis. Variabeln ProduktID hade felaktig datatyp som gjorde att visualiseringen blev fel. Jag bytte datatyp för ProduktID från Heltal till Text och då fick jag upp korrekta alternativ i diagrammet så som att sortera.

      //Jennie

    • #216050
      Niklas
      Keymaster

      Hej, Jennie!

      Vad bra att det löste sig! Det hade varit min andra gissning. Ibland kan även datastruktur och sådana saker ställa till det.

      /Niklas på Learnesy

Viewing 3 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.