Forums Excel Rapporter

  • This topic has 4 replies, 2 voices, and was last updated 2022-10-28 09:11 by user-12727901fls-far-se.
Viewing 4 reply threads
  • Author
    Posts
    • #185167
      user-12727901fls-far-se
      Participant

      Hej, undrar över det bästa sättet att lösa följande på:

      Jag har 2 företag som har en gemensam budget samt rapporter några gånger om året. Tar ut resultatrapporter i excel från vårt ekonomisystem. Jag behöver sammanfoga dessa så att det blir en gemensam rapport. Gör även en förenklad rapport till styrelsen där flera konton slås ihop för att det ska bli mer överskådligt. Tänker att det finns ett bra sätt att göra en mall så att man när det är rapportdags kan klistra in sina resultatrapporter i ett kopplat blad för att slippa göra allt från början varje gång. Finns det en bra lösningen på detta?

    • #185520
      Marcus
      Participant

      Hej!
      Som alltid i Excel finns det många sätt att lösa ett problem på.
      Ser rapporterna du exporterar för de två bolagen likadana ut varje gång?
      I så fall är det här en möjlig lösning som inte kräver att du skapar något makro eller liknande.

      Börja med att skapa ett dokument med fyra flikar:

      • Två “bakgrundsflikar” där du klistrar in rapporterna för respektive bolag.
      • Två flikar för rapporterna (Gemensam / Förenklad) där du hämtar datan från bakgrundsflikarna.

      När det är dags för ny rapport så klistrar du in rapporterna för respektive bolag på de två bakgrundsflikarna varpå den hämtas in på rapportflikarna. Om rapporterna för respektive bolag har olika rader varje rapport så är bör det vara möjligt att hämta in med funktioner, men det blir något mer avancerat.
      Hänger du med på lösningen? 🙂
      /Marcus

    • #185824
      user-12727901fls-far-se
      Participant

      Hej Marcus, rapporterna är lika varje gång, det är några fler konton i det ena bolaget. Jag hänger med på de 4 flikarna men inte hur jag ska få ihop det till en. Vilken funktion tänker du att jag bör använda? Tex LETARAD?

      /Kajsa

    • #186152
      Marcus
      Participant

      Hej!

      Letarad  fungerar absolut, men om alla poster är i samma celler varje gång så räcker det med att ha enkla formler där du hämtar data från bakgrundsflikarna.

      Så här tänker jag mig (givet infon jag har). Då ska det bara vara att klistra in ny data i flikar för Bolag 1 och 2 när det är ny rapportperiod.

      Rapport exemepel

    • #186467
      user-12727901fls-far-se
      Participant

      Tack Marcus, jag ska testa detta. /Kajsa

Viewing 4 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.