Forums Excel Lösning för uppgift i kursen Excel för Ekonomer

  • This topic has 3 replies, 3 voices, and was last updated 2023-08-23 22:35 by Niklas.
Viewing 2 reply threads
  • Author
    Posts
    • #232943
      Jan
      Participant

      Hej,

      Jag undrar om det finns någon lösning för övningsuppgiften i “Prov – Användbara funktioner”?

      Tack på förhand!

       

    • #233323
      Niklas
      Keymaster

      Hej, Jan!

      Vill man veta hur man löser denna uppgift så har jag skrivit ihop en instruktion i den bifogade filen som man hittar här.

      Lycka till!
      / Niklas på Learnesy

    • #249019
      Therese Löfgren-Kadering
      Participant

      Hej,

      Jag undrar om det finns någon lösning för övningsuppgiften i Prov – Databaser och pivottabeller?

      För den får jag inte att fungera.

       

      • #252084
        Niklas
        Keymaster

        Hej, Therese!

        Vi har tyvärr inget lösningsförslag för den uppgiften, men utgångspunkten för denna uppgift är att skapa en pivottabell. Nedan ser du hur jag hade gått tillväga:

        1. Flytta “Datum” till rader och behåll endast det väsentliga – dvs Månader. Dra sedan “Fakturanummer” till värden och ändra operationen summa till antal istället.

        2. Vilken månad innehar då det lägsta totalbeloppet? Utgå från samma pivottabell med Månader som rader, men använd istället “Belopp” som värden. Här kan du välja att sortera kolumnen, men oavsett kommer du ganska snabbt inse vilken kolumn som har det lägsta beloppet.

        3-4 (Härifrån tror jag att du kanske kan lösa de följande uppgifterna själv med de knep jag har demonstrerat ovan)

        Jag bifogar filen <<här>>. Notera att jag har skapat två pivottabeller — en för varje uppgift. Kommer du ändå inte vidare så ska jag självklart hjälpa dig.

        Notera att det här är endast ett lösningsförslag. Det finns givetvis andra sätt att lösa den här uppgiften på.

         

        / Niklas på Learnesy.

Viewing 2 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.