Forums Excel Hur löser jag uppgiften med flera OM-funktioner från Excelkurs Bas?

  • This topic has 1 reply, 2 voices, and was last updated 2022-04-14 08:30 by Niklas.
Viewing 1 reply thread
  • Author
    Posts
    • #145765
      Niklas
      Participant

      Hej,

      Jag har lite problem med att få till formeln för “Prov – Flera OM-funktioner” för Kapitel 10 i Excel Bas. Jag förstår inte riktigt vad jag gör för fel.

      Min formel i E9 ser ut som följande:

      =OM(C11=G13;H13;OM(C11=G12;H12;OM(C11=G11;H11;””)))

      Vet någon vad som är fel?

      • This topic was modified 2 years ago by Niklas.
    • #145779
      Niklas
      Keymaster

      Hej,

      Problemet här är att du försöker lösa uppgiften genom att i dina OM-funktioner använda cellreferenser (C11, C13 osv) istället för att använda värdena “Norrland”, “Arvidsjaur” osv. Om man inte använder absoluta och relativa cellreferenser kommer formeln leta sig nedåt i matrisen tills den tar slut, och sedan hämta en massa tomma celler bara. För just den här uppgiften rekommenderar jag att använda värden istället för referenser:

      =OM(C9=”Norrland”;”Arvidsjaur”;OM(C9=”Svealand”;”Västerås”;OM(C9=”Götaland”;”Jönköping”)))

      Vill man ändå lära sig att använda formeln med cellreferenser så kan man använda denna:

      =OM(C9=$G$11;$H$11;OM(C9=$G$10;$H$10;OM(C9=$G$9;$H$9;””)))

      Det kan vara bra att jämföra din lösning med denna, rad för rad. Då kommer du märka vad som har gått snett.

       

Viewing 1 reply thread
  • You must be logged in to reply to this topic.