Forums Excel Hur kan jag kombinera två tabeller i samma pivottabell?

  • This topic has 1 reply, 2 voices, and was last updated 2022-06-10 16:44 by Niklas.
Viewing 1 reply thread
  • Author
    Posts
    • #153563
      Didrick
      Participant

      Finns det något sätt som jag kan få till nedanstående tabell i form av en pivottabell?

      Har försökt koppla tabellerna med kolumnen “Avdelning”, men hur ska jag göra för att i första kolumnen räkna summan från löner, i andra bara hämta budget och i tredje räkna skillnaden mellan dem? (se bild)

       

    • #153800
      Niklas
      Keymaster

      Hej, Didrick!

      Vi tar det från steg ett: det första man bör göra är att säkerställa så alla cellområden är tabeller. Sedan går du till ‘Infoga’ -> ‘Pivottabell’. I dialogrutan som dyker upp säkerställer du att rutan för ‘Lägg till dessa data i datamodellen’ är imarkerad.

      Excel kommer då öppna en meny kallad ‘Pivottabellfält’ där du bör kunna se dina tabeller på fliken ‘Alla’. Det vi nu behöver göra är att skapa en relation mellan tabellerna.

      Gå till ‘Pivottabellanalys’ och tryck på ‘Relationer’. Här kan du skapa relationer mellan dina tabeller och förening på kolumnen Avdelning. Du bör ha kolumnen Avdelning som primär från den minsta tabellen, då avdelningarna endast förekommer en gång i den.

      Vad tror du om den här lösningen? Eller är det så du har gått till väga?

      /Niklas

      • This reply was modified 1 year, 9 months ago by Niklas.
Viewing 1 reply thread
  • You must be logged in to reply to this topic.