Forums Excel Fråga om en övning – Power Query

  • This topic has 3 replies, 2 voices, and was last updated 2022-09-02 10:29 by Niklas.
Viewing 3 reply threads
  • Author
    Posts
    • #166956
      Sara
      Participant

      Hej,

      Fråga nr 2 för provet för kapitel 3 – Transformera och Redigera lyder så:

      Öppna Excel-filen. Hur stor andel av totala kostnaden står händelsen ”spill” för?

      Fil: 2.2-FORMATERA-OCH-ANDRA-DATATYP
       – 59,26 %
      – 56,46 %
      – 72,1 %
      – 63,9 %

      Inga av ovanstående svar stämmer överens med det resultatet jag får (51,43%).

      Tacksam om ni vill återkoppla så jag vet hur jag ska tänka.

      • This topic was modified 1 year, 7 months ago by Sara.
    • #167124
      Niklas
      Keymaster

      Hej,

      Det här är en klurig uppgift!

      Men efter att vi har läst in datamaterialet, kan vi – eftersom det är så pass lite data – notera att det är 23 rader. Alternativet är att gå till Transformera -> Statistik -> Räkna värden.

      Hur man än gör så så väljer vi kolumn ‘Händelse’ och sedan trycker vi Gruppera efter under Start-fliken.

      Säkerställ att det ser ut som i bilden ovan, var på vi sedan markerar kolumnen ‘Antal’ och går till fliken Lägg till kolumn. Där går vi till Standard -> Procent av och fyller i värdet ’23’.

      Nu bör du ha fått en kolumn med tre olika procentsatser

       

      Kul att du ställde din fråga i vårat forum! Jag hoppas du gör det igen och önskar dig lycka till med kursen!

       

      /Niklas på Learnesy

    • #167347
      Sara
      Participant

      Hej Niklas,

      Tack för ditt svar!

      På detta sätt får jag procents av antal rader för spill, inte procent av totala kostnaden för spill som det efterfrågades.

      Eller har jag missuppfattat övningen?

      Tacksam för er återkoppling 🙂

       

       

       

    • #167383
      Niklas
      Keymaster

      Hej, Sara!

      Ja, vad bra att du poängterade det! Jag inser att formuleringen av frågan och svaret inte överensstämmer riktigt.

      Jag ska se över frågan och göra den tydligare!

      /Niklas på Learnesy

Viewing 3 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.