Forums Excel Excelkurs Bas – Absolut och relativ cellreferens

  • This topic has 2 replies, 3 voices, and was last updated 2024-04-25 09:32 by Niklas.
Viewing 2 reply threads
  • Author
    Posts
    • #315553
      Forum Bot
      Participant

      Here is the thread for lesson Absolut och relativ cellreferens from course Excelkurs Bas where you can discuss the content of the lesson, associated quizzes or exercises. Here we discuss exercises in courses or general questions within the subject; not technical questions. For technical questions, contact [email protected].

    • #333312
      Pia Lunden
      Participant

      Mycket krångel med programmet (datorn låste sig helt en gång) och ibland dåligt förklarat för en som inte kan excel sedan tidigare. Har aldrig jobbat med formler och ska dessutom plötsligt klara av att lösa ekvationer självständigt. Till slut efter många genomgångar och försök så kommer jag ändå till rätt resultat, men man vill ge upp längs vägen… Annars klart och tydligt förklarat, det är mera som att det saknas förklaringar och förtydliganden. Jag skulle också vilja veta vilken av frågorna som blev rätt och fel, för nu får man börja leka gissningslek med svaren. Jag jobbar inte med siffror, så detta är helt nytt för mig. Jag vill lära mig göra enkla formulär, det här känns som tabeller för ekonomer. Känner mig inte helt nöjd med kursen och saknar någon att fråga!

    • #334181
      Niklas
      Keymaster

      Hej Pia,
      Tråkigt med datorn. Tyvärr ligger sådana saker utanför vår kontroll. Jag vill också betona vikten av repetition och att du ställer dina frågor här eller till supporten, så kan vi hjälpa dig vidare.

      Tanken med ekvations-övningen är att man ska ta till sig och förstå de räkneregler som Excel följer. Om du inte kan lösa det i huvudet så har du Excel som ditt verktyg.

      Ställ dig i en cell och skriv
      =3*( 4 – 2 )/2

      så kommer Excel att räkna ut resultatet av formeln.

      Allt gott,
      Niklas på Learnesy

      • This reply was modified 2 days ago by Niklas.
Viewing 2 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.