• This topic is empty.
Viewing 0 reply threads
  • Author
      Niklas
      Keymaster

Här nedan följer en liten FAQ i Excel – frågor som ganska ofta dyker upp. Denna lista uppdateras löpande, och särskilt meningsfulla forumfrågor kommer hamna här.

”Varför kan jag inte redigera min arbetsbok?”

Gå till sökvägen där filen finns. Högerklicka på filen, t ex ”dittFilnamn.xlsx”. Tryck på ’Egenskaper’ och kolla sedan vid ’Attribut’ om rutan för ”Skrivskyddad” är markerad.

”Varför kan jag inte skrolla i mitt kalkylblad?”

Kanske har man råkat låsa fönsterrutor (grupper av celler). Gå in på ’Visa’ och tryck på ’Lås fönsterrutor’ och sedan ’Lås upp fönsterrutor’.

”Varför kan jag inte sortera och filtrera?” 

Detta kan uppstå om man har två eller flera kalkylblad grupperade eller valda. Högerklicka på bladet du befinner dig i och tryck ”Dela upp blad”. Du kan också se att ordet ”Grupp” försvinner från filnamnet längst upp också.

”Varför har inte jag funktionen XLETAUPP?”

XLETAUPP är fortfarande en ganska ung funktion. Den finns bara för följande versioner:

Excel för Microsoft 365, Excel för Microsoft 365 för Mac, Excel för webben, Excel 2021, Excel 2021 för Mac, Excel för iPad, Excel för iPhone, Excel för Android-surfplattor, Excel för Android-telefoner

”Hur använder jag talet e i Excel?”

Talet e eller Eulers tal skrivs:

=exp(1) för att få ”e upphöjt i 1”, =exp(-1) för att få ”e upphöjt i -1”, osv…

”Hur skriver man en formel för dagens datum?”

Det finns en inbyggd funktion för det, funktionen IDAGStäll dig i den cell du vill ha dagens datum, och skriv helt enkelt:

=IDAG()

och dagens datum dyker upp.

”Varför beräknar inte min formel?”

Om du säkerställt att det inte finns några uppenbara fel, kan du göra följande:

Gå till ’Formler’, ’Beräkningsalternativ’ och se till att ’Automatisk’ är markerad.

”Varför tar det väldigt lång tid att kopiera?” 

Rensa villkorsstyrd formatering genom att trycka ’Villkorsstyrd formatering’ och sedan ’Radera regler’ och sedan ”Radera regler…”.

”Går det att frysa rubrikerna i mitt kalkylblad?”

Gå till ’Visa’, ’Lås fönsterrutor’ och ’Lås översta raden’ eller ’Lås första kolumnen’ beroende på vart rubrikerna befinner sig.

”Vad är ribbon för något i Excel?”

Ribbon är menyområdet längst upp där alla flikar finns (även kallat menyfliksområdet). Man kan välja att dölja/visa det genom att trycka ’Ctrl’ + ’F1’.

”Hur kan jag använda roten ur i Excel?”

Man kan ta kvadratroten ur ett tal genom att använda funktionen ROT. Skriv då t ex:
      =ROT(64) alt. =64^(1/2) vilket kommer ge samma resultat. Kom ihåg att det inte går att ta kvadratroten ur ett negativt tal. Den alternativa formeln fungerar alltså för kubikrot, osv. Den generiska formeln blir då =x^(1/n), där x är talet man vill ta n:te roten ur och n är roten man vill uppnå.

Viewing 0 reply threads
  • The forum ‘Välkommen till Learnesys forum!’ is closed to new topics and replies.